3u_sbseOTZW-qU1dUM0GVJXdPIg

Kasih Kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 15, 2017

Selepas 2013, Muncul semula 2017

Assalamualaikum,


15 Februari 2017, baru terasa nak belek blog ni setelah dilupakan bertahun-tahun. Mungkin kena menulis atau sekadar conteng-conteng jadi diari online. Last cerita November 2013, Sekarang dah selamat 3 tahun bergelar penjawat awam. Bila baca pasal cerita November 2013 tu rasa sebak, sedih dan hingga kini tak dapat nak tengok gambar-gambar Dhia yang aku ambil sebagai kenangan masa tahun 2014. Mesti acik nanges dik kalau tatap gambar-gambar tu. Bukan setakat gambar, asal lalu je highway karak tu nampak pula exit BENTONG mesti TEROBEK (read as throwback #maksendudalamtangisan) hahaha. Mungkin ke belum 'move on' ek?

Serius pengajaran yang aku dapat banyak sangat. Time susah orang tolong sekali dua mahu la layan..masuk kali ketiga kau dah boleh tau dah dia ikhlas ke tak? Time ni harsh words kau terima boleh tahan juga berakar dalam jiwa. Memang serius ingat sampai meninggal lebih kurang macam tula perasaan dia dan sampai harini aku masih boleh terdengar-dengar kat corong telinga ni perkataan itu.

Lepas terima tawaran kerja tu, aku tak terima gaji 3 bulan. Masa tu aku ada hutang rumah nak bayar, rumah sewa kat Raub, nak makan, duit mengasuh anak masa tu bekal duit memang tak banyak sebab aku bertukar kerja dan gaji dapat tak cukup nilai sebulan. Memang payah mengharung 3 bulan tanpa gaji tu, dalam susah Allah banyak tegur aku.

1. Teguran tentang pentingnya REDHA. Aku memang tak redha langsung dengan keputusan terima tawaran kerja tu jadinya aku jumpa jalan yang sulit sangat sampai la satu ketika aku cuti seminggu, aku ambil peluang tu menimbang buruk baik keputusan aku dah buat ni. Bayangkan 6 bulan aku dah kerja REDHA tu susah nak buat. Dalam seminggu tu aku abdikan sepenuh masa, jiwa aku ngadu sungguh-sungguh dengan ALLAH, Alhamdulillah aku capai rasa redha tu. Aku dapat percaya ini la jalan yang terbaik yang ALLAH lorongkan untuk aku. Aku cakap hati ke hati dengan suami aku, minta di redha pada aku. Aku dah buat keputusan dan memang keputusan aku buat belakangkan dia. Memang aku rasa dia kecil hati ngan aku, I seek forgiveness from him and ask him untuk restu aku. Masa ni macam baru jumpa cahaya, suddenly aku rasa hati berat jadi ringan, sulit nampak senang, Allah hadirkan gembira. Lepas kejadian minggu tu aku kembali bekerja dengan sangat tenang, dah tiada lagi basah bantal hari-hari sebab memang duduk menangis. Boleh jadi Kassim Selamat duduk hiba menangis je. Alhamdulillah

2. Aku lebih menghargai suami aku, aku lebih meraikan pendapat dia dan aku lebih banyak berbincang tentang banyak hal, takde lagi dah ketegaq kata orang sebab aku ni memang jenis benda yang aku rasa memang baik aku rasa tak perlu dibawa bincang sebab memang hasilnya baik, Ni la EGO namanya, slowly aku kikis sifat ni. Masih berusaha untuk be a better me dan masih banyak juga suami aku tegur-tegur aku ni sebab gelincir juga ada masanya.

3. Rasa susah?lepas ni jangan banyak stori dengan orang even dengan family pun sebab orang banyak nya tiada empati, banyak-banyak mengadu ngan Allah. Thanks to My Kakak, Aku panggil dia Kak Nik, banyak sangat nasihat dia untuk aku bab-bab kembali pada ALLAH. Kak Nik pesan ngadu dengan ALLAH even pasal selipar hilang sekalipun. Memang betul sebab dengan Allah kita luah sepenuhnya sebab ALLAH MAHA HEBAT. Kalau dengan manusia kita stori mesti tapis-tapis juga kan?Kita xcerita seluruhnya, share kat facebook tu pun yang best je. Dengan ALLAH kita londeh habis perasaan kita. LEGA!

4. Sabar. Lepas 6 bulan kejadian, aku cuba banyak bersabar, jaga hati aku elok-elok sebab tanggungjawab sendiri jaga hati ni. Jangan jumpa manusia-manusia yang memang kita tahu dah jenis menguji kesabaran nak plak dalam keadaan yang sukar tu. Aku ni pun sebenar nya baran dan aku ni jenis BOLD. Malas bergaduh, malas nak tengok drama seronok sangat diorang tu aku AVOID je diorang.

Rasa banyak pula tulis, nanti next time cerita lagi. Anyway Dhia dah adik lelaki nama Dani dan Dani rezeki yang hadir masa keadaan ibu dan babah yang sangat celaru. Dani must be a strong boy sebab dia kuat dari dalam perut tapi dia suka nangis. Maybe sebab sejak dalam perut asyik layan ibu yang rajin nangis. Sekian, jumpa lagi.

0 comments:

Post a Comment